Vragen ( Faq)

  • Is het woningaanbod actueel?

    Ja, het woningaanbod is actueel. Dagelijks actualiseren de medewerkers het woningaanbod, zodat wij u altijd leuke woningen kunnen voorstellen.

     

     

  • Kan ik direct woningen gaan bekijken met De Huissleutel?

    Voordat u een bezichtiging wilt in te plannen dient u zich wel éénmalig in te schrijven, deze kosten bedragen éénmalig EUR 35,00. Deze inschrijving blijft onbeperkt geldig, nadat u zich heeft ingeschreven kunt u dus onbeperkt bezichtigingen laten inplannen bij De Huissleutel.

  • Kan ik een zoekopdracht achterlaten op de website van De Huis Sleutel?

    U kunt de website uiteraad kosteloos bekijken, echter als u daadwerkelijk een woning wilt bekijken dient u zich éénmalig in te schrijven.Deze kosten bedragen éénmalig EUR 35,00. Deze inschrijving blijft onbeperkt geldig, nadat u zich heeft ingeschreven kunt u dus onbeperkt bezichtigingen inplannen met De Huissleutel.

  • De woning is in "OPTIE" genomen. Wat betekent dit precies?

    Dit betekend dat het woonobject in optie is genomen door iemand. In deze laatste fase van de zoekprocedure worden enkel nog de betalingen afgerond en de huurovereenkomsten getekend. Op verzoek kunnen we u op de hoogte houden van de ontwikkelingen, het kan namelijk voorkomen dat het woonobject toch weer beschikbaar komt. We proberen de website zo actueel mogelijk te houden.

  • Hoe vind ik samen met De Huissleutel een geschikte woning?

    U selecteert samen met een van onze medewerkers een woning uit het totale woningaanbod. De Huissleutel gaat dan samen met u een bezichtigingsafspraak inplannen om de woning te bekijken. Voordat u een bezichtiging wilt in te plannen dient u zich wel éénmalig in te schrijven, deze kosten bedragen éénmalig EUR 35,00. Deze inschrijving blijft onbeperkt geldig, nadat u zich heeft ingeschreven kunt u dus onbeperkt bezichtigingen laten inplannen met De Huissleutel.

  • Word ik op de hoogte gehouden van nieuwe woonobjecten?

    Wij doen er alles aan om uw woonbehoefte zo snel mogelijk te vervullen. Dit alles onder professionele begeleiding door een van onze medewerkers. Wij proberen u om deze reden dan ook dagelijks te adviseren wanneer nieuwe ontwikkelingen zich voordoen.
     

  • Hoe kan ik samen met De Huissleutel een woning bezichtigen?

    Nadat u samen met De Huissleutel een woning heeft gevonden, proberen we de betreffende woning zo snel mogelijk samen te bezichtigen. Samen met u zullen wij beoordelen of de woning aan al uw eisen en wensen voldoet. Wanneer u geinteresseerd bent in de betreffende woning gaan we bekijken hoe we deze woning zo snel mogelijk kunnen bemachtigen. U wordt dan wederom professioneel begeleidt bij het verzamelen en overdragen van alle benodigde informatie om de woning direct te kunnen huren..

    U kunt de website uiteraad kosteloos bekijken, echter als u daadwerkelijk een woning wilt bekijken dient u zich éénmalig in te schrijven.Deze kosten bedragen éénmalig EUR 35,00. Deze inschrijving blijft onbeperkt geldig, nadat u zich heeft ingeschreven kunt u dus onbeperkt bezichtigingen inplannen met De Huissleutel.

     

  • Kan ik als student zonder vast inkomen toch een woning bemachtigen?

    Samen met u wordt een strategie bedacht om de kansen voor u als student aanzienlijk te vergroten en zo de betreffende woning te bemachtigen. Tevens kunnen uw ouders een garantstelling ondertekenen om zo garant te staan voor de huur en zekerheid te bieden richting de verhuurder van de woning. Gezien onze jarenlange ervaring weten wij precies waar wij rekening mee moeten houden. Uiteraard doen wij onze uiterste best en gaan wij geen uitdaging uit de weg!

     

  • Wanneer is het mogelijk om met De Huissleutel een woning te bezichtigen?

    U kunt iedere werkdag tot 21.00 uur woningen met De Huissleutel bezichtigen. Het is tevens ook mogelijk om in de weekenden bezichtigingen in te plannen, echter enkel op afspraak. Bezichtigingen vinden ten alle tijde plaats onder begeleiding van een van onze medewekers! Zodoende is er altijd de mogelijkheid tot het stellen van vragen en wordt gelijk de conditie van de woning geinventariseerd. Onze medewerkers zijn erop getraind u ook te wijzen op mogelijk aanwezige minpunten en nadelen van de woning. Kortom, u staat er tijdens deze bezichtiging(en) absoluut niet alleen voor.

    Let op!

    U kunt de website uiteraad kosteloos bekijken, echter als u daadwerkelijk een woning wilt bekijken dient u zich éénmalig in te schrijven.Deze kosten bedragen éénmalig EUR 35,00. Deze inschrijving blijft onbeperkt geldig, nadat u zich heeft ingeschreven kunt u dus onbeperkt bezichtigingen inplannen met De Huissleutel.

  • Is het mogelijk om woningen in de avonduren te bezichtigen?

    Ja, indien u tijdig een afspraak maakt is het uiteraard ook mogelijk om een woning in de avonduren te bezichtigen. Wij begrijpen dat u overdag vaak geen tijd heeft om bezichtigingen in te plannen. Graag kijken we dan ook samen met u naar de mogelijkheden om op alternatieve tijdstippen woningen te gaan bekijken. Informeer direct naar de mogelijkheden en laat u overtuigen van onze flexibele werkwijze.

  • Waarom wordt er bij iedere woonruimte een waarborgsom gevraagd en wat is hiervan de hoogte?

    De woningzoekdende betaalt aan de verhuurder gewoonlijk een waarborgsom ter hoogte van één maand huur. Deze waarborgsom blijft bij de verhuurder in beheer totdat de huurder de woonruimte heeft opgeleverd na een huuropzegging. Om de waarborgsom voor u te beschermen dient ter zekerheid een inspectierapport te worden opgesteld. Deze stelt De Huissleutel in samenzijn met u op tijdens de sleuteloplevering.

     

     

  • Kan ik huurtoeslag krijgen voor mijn woonruimte?

    Alleen bewoners van zelfstandige woonruimte kunnen in principe huurtoeslag krijgen. En bij zelfstandige woonruimte hoort een eigen ingang, badkamer, toilet en keuken. Het kunnen aanvragen van huurtoeslag is ook afhankelijk van de hoogte van de kale huurpijs en de servicekosten samen opgeteld. De bovengrens van deze beide componenten is voor 2015 vastgesteld op EUR 710,00. Men dient dan wel 23 jaar of ouder te zijn. Deze leeftijdsgrens is vastgesteld door de overheid en niet door De Huis Sleutel. Huurtoeslag vraagt u aan op de website www.belastingdienst.nl, de verwerking van de aanvraag neemt ongeveer 3 weken in beslag. Heeft u overige vragen omtrent huurtoeslag? Aarzel dan niet om met De Huis Sleutel contact op te nemen, wij helpen u graag op weg!
     

  • Is de verhuurder altijd aanwezig bij een bezichtiging?

    Niet altijd. Indien de verhuurder wel aanwezig is proberen wij samen met u een zo goed mogelijke indruk achter te laten en wordt de kans benut om u op een positieve manier voor te stellen aan de eigenaar van de woning. Wij zullen u uiteraard vooraf uitvoerig informeren op welke manier we dit het beste kunnen doen en op welke zaken u dient te letten. Ook kunnen wij voor u direct over de prijs en secundaire huurvoorwaarden onderhandelen. Dit om voor u een zo gunstig mogelijk eindresultaat te behalen.
     

  • Worden er inkomenseisen gesteld bij het huren van een woning?

    Ja. U dient zelf of samen met uw partner een bruto maandinkomen te verdienen die drie maal hoger ligt dan de gevraagde huurprijs.

    Rekenvoorbeeld:

    Huurprijs is 1.000 euro, u dient dan een gezamenlijk bruto inkomen van 3.000 euro te verdienen om in aanmerking te komen voor de woning.

    Indien u student bent en uw ouders willen garant staan voor de huur, kunnen wij u uiteraard gewoon helpen.

  • Hoe maak ik kans op een woning?

    Wij kennen géén wachtlijsten! Geïnteresseerden die voldoen aan de inkomenseisen kunnen direct en vrijblijvend een zoekopdracht achterlaten op de website. Er geldt ook géén minimale inschrijfduur. Samen gaan we voor u op zoek naar een passende woonruimte! Voordat u een bezichtiging wilt in te plannen dient u zich wel éénmalig in te schrijven, deze kosten bedragen éénmalig EUR 35,00. Deze inschrijving blijft onbeperkt geldig, nadat u zich heeft ingeschreven kunt u dus onbeperkt bezichtigingen laten inplannen bij De Huissleutel.

     

     

  • Ik heb een hond/kat als huisdier, kan ik aanmerking komen voor een huurwoning?

    Uiteraard wilt u graag uw trouwe huisdier meenemen naar uw nieuwe woning. Echter de woningeigenaren bepalen wel of géén huisdier(en) te accepteren. Het antwoord verschilt dus per woningeigenaar. Informeer bij een van onze medewerkers, zij kunnen u hierover per woning specifiek informeren. Uiteraard zoeken wij samen met u naar een passende oplossing.
     

  • Hoe vergroot ik mijn kansen op een woning?

    Door alle benodigde documenten netjes en compleet aan te leveren: recent loonstrookje, werkgeversverklaring/kopie arbeidsovereenkomst, verhuurderverklaring, kopie ID bewijs. Wij overhandigen deze documenten aan de woningaanbieder voor u. Op basis van deze documenten maakt de woningeigenaar zijn uiteindelijke keuze. De door de opdrachtgever verstrekte informatie zal vertrouwelijk worden behandeld.
     

  • Welke documenten heeft De Huis Sleutel van mij nodig als ik iets wil gaan huren?

    Wij adviseren u de volgende documenten netjes en compleet aan te leveren: recent loonstrookje, werkgeversverklaring/kopie arbeidsovereenkomst, verhuurderverklaring, kopie ID bewijs. Op basis van deze documenten maken wij de meeste kans om een woning te bemachtigen. De door u verstrekte informatie zal vertrouwelijk worden behandeld.
     

  • Hoe kan ik de benodigde documenten aanleveren?

    Gelieve de benodigde documenten in te scannen en te mailen. U mag ook duidelijke kopieën per post naar ons toezenden. Als de omstandigheden het om wat voor reden niet toelaten, kunnen wij de benodigde documenten ook bij u thuis ophalen.

     

  • Wat is een verhuurderverklaring?

    Dit is een document dat u laat invullen en laat ondertekenen door een verhuurder uit uw huurverleden. Met behulp van deze schriftelijke referentie kunnen wij een toekomstige woningaanbieder aantonen dat u een keurige huurder bent. Wij helpen u deze verklaring in te vullen en het succes te vergroten om een woning te bemachtigen.
     

  • Wat is een garantstelling? En waarom dien ik deze te overleggen?

    Dit is een document dat u laat invullen en laat ondertekenen door één van uw ouders. Met behulp van deze schriftelijke referentie kunnen wij een toekomstige woningaanbieder aantonen dat één van uw ouders borg will staan voor de huur gedurende de totale huurperiode. De woningeigenaar kan u hierom verzoeken als u nog geen aantoonbaar maandelijks inkomen heeft. Indien u bijvoorbeeld nog voltijd studeert. Wij zullen u helpen bij het invullen van dit document en deze richting de woningeigenaar sturen.
     

  • Wat zijn precies de kosten als ik een woning ga huren?

    Inschrijfkosten:

    U kunt de website uiteraad kosteloos bekijken, echter als u daadwerkelijk een woning wilt bekijken dient u zich éénmalig in te schrijven.Deze kosten bedragen éénmalig EUR 35,00. Deze inschrijving blijft onbeperkt geldig. Nadat u zich heeft ingeschreven kunt u dus onbeperkt bezichtigingen inplannen met De Huissleutel.

    Zodra wij daadwerkelijk een woning via De Huis Sleutel gevonden hebben voor u, betaalt u een éénmalig contractkosten voor onze diensten. Deze vergoeding dient vóór ontvangst van de sleutels van de woning / de ingang van de huurovereenkomst te zijn voldaan. 

  • Moet ik naast de huur nog rekening houden met bijkomende kosten?

    Ja, men dient rekening te houden dat men naast de huurprijs bijkomende kosten heeft, zoals internetkosten, gemeentelijke belastingen en inboedelverzekeringskosten. Deze kosten zijn niet inbegrepen bij de vermelde huurprijzen op deze website. Tevens verlangt een woningaanbieder in de meeste gavellen één maand waarborgsom.

  • Waarom vragen wij een eenmalige vergoeding voor de aangeboden diensten?

    Werken zonder wachtlijsten, een ruim woningbestand dat gratis online te raadplegen is, medewerkers met veel kennis van de woningmarkt, etc. U zult begrijpen dat deze voordelen geld kosten, zeker wanneer er zonder subsidie toch veel service aan de cliënt wordt verleend. Daarom vragen wij een éénmalige bemiddelingsvergoeding voor bewezen diensten, deze éénmalige vergoeding verschilt per woning. Onderaan in de woningadvertenties vermelden wij altijd de betreffende vergoeding per woning.

    Waarom vragen wij een éénmalige vergoeding?

    Wij gaan actief aan de slag voor u als woningzoekende! Wij besteden veel tijd aan het verwerven van nieuwe woonruimten en het aangaan van samenwerkingen met woningaanbieders. Daarnaast hebben wij natuurlijk nog onze algemene bedrijfskosten zoals: telefoonkosten, personeelskosten, loonheffingen, automatiseringskosten, huisvestingskosten, vervoerskosten, kantoorkosten, beheerkosten en afschrijvingen. Ook zonder dat er een bemiddeling tot stand komt, voeren wij deze werkzaamheden uit voor ieder die ons daartoe opdracht verstrekt.
     

  • Wanneer krijg ik de sleutels van mijn nieuwe woning?

    Nadat u de bemiddelingskosten, borg en huur volledig betaald heeft vind de sleuteloplevering plaats. Tijdens de sleuteloplevering zullen wij u persoonlijk de sleutels overhandigen. Tijdens de oplevering wordt tevens een uitgebreid inspectierapport opgemaakt door één van onze medewerkers. Tijdens de oplevering zullen ook praktische zaken met betrekking tot de woning toegelicht worden aan u.
     

  • Waar vindt de oplevering plaats?

    De oplevering vindt doorgaans plaats bij de huurwoning die betrokken gaat worden. Tijdens de oplevering zal samen met u een inspectierapport worden opgesteld, ter bescherming van uw reeds eerder betaalde waarborgsom. Samen met u wordt een tijd en datum besproken wanneer deze oplevering plaats zal gaan vinden.
     

  • Wat is een inspectierapport?

    Een inspectierapport wordt opgemaakt zowel aan het begin van de huurperiode als aan het einde daarvan. Dit rapport wordt opgesteld door één van onze medewerkers. Het rapport geeft alle betrokken partijen duidelijkheid en legt vast welke gebreken de woning heeft bij het begin en einde van de huurperiode. Iedere partij krijgt een kopie van het rapport toegezonden. Het originele rapport blijft in beheer van De Huis Sleutel.

  • Wat zijn expats?

    Het woord expat is een afkorting van het oorspronkelijke woord expatriate, het betreft personen die voor een internationale organisatie langere tijd in het buitenland wonen en werken. Wij begeleiden op dit moment steeds vaker expats in hun zoektocht naar tijdelijke woonruimte in Nederland.
     

  • Wat is het verschil tussen een studio en een appartement?

    Een studio heeft doorgaans enkel een gecombineerde woon/slaapkamer. Een appartement heeft naast een woonkamer ook één of meerdere aparte slaapkamers. 

  • Ik heb een factuur ontvangen, maar hoe kan ik deze betalen?

    De factuur die u heeft ontvangen kunt u enkel door middel van een bankoverschrijving overmaken. U dient de factuur vóór de sleuteloplevering volledig betaald te hebben. Indien het bedrag is bijgeschreven op onze rekening overhandigen wij u de sleutels tijdens de sleuteloplevering. De verwerking van uw betaling kan enkele dagen duren, voorkom teleurstellingen en oponthoud en betaal dus tijdig. Wij accepteren géén betalingsbewijzen en wijken niet af van bovenstaande procedure.
     

  • Wat zijn mijn plichten als huurder?

    U bent verplicht om tijdig de huur te betalen, en om de gehuurde woonruimte ook daadwerkelijk als woonruimte te gebruiken ( niet als bedrijfsruimte). Verder mag u géén overlast veroorzaken voor omwonenden. Kleine herstellingen (zoals bijvoorbeeld leertjes van kranen vervangen, lampen vervangen/ophangen, sloten van deuren repareren maar ook het schoonhouden van het gehuurde) zijn voor de rekening van de huurder. De precieze afspraken over plichten van de huurder zijn vastgelegd in de huurovereenkomst.

  • Wat staat er precies in de huurovereenkomst?

    In de huurovereenkomst staan afspraken tussen huurder en verhuurder over de totale prijs ('kale' huur en servicekosten) en andere afspraken (zoals het gebruik van voorzieningen als telefoon, wel of niet toelaten van huisdieren, enzovoort).

    • Wie de huurder is en wie de verhuurder;
    • De huurkosten (uitgesplitst in kale huur en servicekosten) en de hoogte van de borgsom;
    • Het adres en een omschrijving van het gehuurde (hoeveel kamers,  woonkamer, badkamer, tuin, en dergelijke) en waartoe het gehuurde bestemd is;
    • Datum van ingang van de huurovereenkomst;
    • Tijdstip en wijze waarop de huurder moet betalen;
    • De datum waarop jaarlijks de huur zal worden verhoogd;
    • De afspraken over de onderhoudsverplichting (zie dossier Onderhoud en
      woningverbetering) bron: VROM, van huurder en verhuurder op grond van de wet;
    • De huisregels;
    • Handtekening van de huurder en verhuurder.
     

  • Hoe kan ik de huur opzeggen bij de verhuurder?

    De huurder moet zich houden aan de wettelijke opzegtermijn van 1 volle kalendermaand. Die is gelijk aan de betalingstermijn, met een minimum van één en een maximum van drie maanden. De huurder moet de huur schriftelijk, per mail of per aangetekende brief opzeggen. Als de huur voor een vaste periode is aangegaan, kan de huurder de huur pas beëindigen als die periode is verstreken (tenzij de verhuurder instemt met een voortijdige beëindiging).
     

  • Wat is de minimale huurperiode van een huurwoning?

    De gemiddelde huurtermijn is 12 maanden. Soms accepteren verhuurders een kortere huurtermijn. Vaak is deze informatie terug te vinden in de advertenties van de woningen. Wij kunnen altijd een huurperiode voorstel indienen bij de verhuurder voor u.
     

  • Is het mogelijk om voor een korte periode een woning te huren?

    De gemiddelde huurtermijn is 12 maanden. Soms accepteren verhuurders een kortere huurtermijn. Vaak is deze informatie terug te vinden in de advertenties van de woningen. De kortst mogelijk huurtermijn is minimaal 6 maanden, uitzonderingen daar gelaten.
     

  • Wat gebeurt er als de afgesproken minimale huurperiode is verstreken?

    Voor zowel standaard als geliberaliseerde huurovereenkomsten geldt dat, zonder opzegging door huurder of door verhuurder met akkoord van de huurder, de huurovereenkomst onder de afgesproken voorwaarden en huurprijs gewoon automatisch doorloopt.
     

  • Mag je als huurder de woning geheel of gedeeltelijk onderverhuren?

    Nee, dit mag enkel indien de woningeigenaar hier schriftelijk toestemming voor heeft gegeven. Zolang deze toestemming niet is gegeven mag de huurder de woning niet onderverhuren.
     

  • Waarom betaal ik gemeentelijke belastingen aan de gemeente Tilburg?

    Iedereen die in Tilburg woont of een bedrijf heeft, is verplicht om gemeentebelastingen te betalen. Dat is nodig om allerlei voorzieningen in de stad in stand te houden. De tarieven zijn gebaseerd op de kosten van de algehele afvalverwerking van de gemeente Tilburg, dus ook bijvoorbeeld het plaatsen en ledigen van glasbakken, het straatvegen, de verbranding op de vuilstortplaats, etc. De kosten per jaar zijn ongeveer EUR 282,- per jaar, en worden omstreeks eind februari eenmaal per jaar gefactureerd en rechtstreeks gefactureerd door de gemeente. BRON www.tilburg.com

  • Ik wil graag zaken veranderen in mijn huurwoning, mag dat?

    Indien u veranderingen wilt aanbrengen ( schilderen e.d.) mag dat enkel met schriftelijke toestemming van de verhuurder. Om de borg niet in gevaar te brengen is het altijd verstandig dit soort zaken op papier te zetten, houdt rekening dat u in de meeste gevallen de woning in originele staat moet opleveren. Dit is standaard in de huurovereenkomst opgenomen, houdt hiermee rekening! 
     

  • Wat is huurliberalisatie?

    De zogenoemde huurliberalisatie van de duurdere woningen houdt in dat de verhuurder meer vrijheid heeft om de huurprijs en de huurverhoging te bepalen. Dit betekent dat het puntenstelsel en de maximale huurprijsgrenzen niet van toepassing zijn. Bovendien is de verhuurder niet gebonden aan het jaarlijkse maximale huurverhogingpercentage. Geschillen over huurprijzen, huurverhogingen, huurverlagingen, ernstige (onderhouds-)gebreken en servicekosten kunnen, op een uitzondering na, niet voor toetsing aan de Huurcommissie worden voorgelegd (tenzij in de huurovereenkomst uitdrukkelijk is opgenomen dat dergelijke geschillen wél aan de Huurcommissie zullen worden voorgelegd). Geschillen over deze onderwerpen kunnen rechtstreeks aan een rechter worden voorgelegd. Alleen voor geschillen over servicekosten gelden nog normen voor de beoordeling van de redelijkheid van die kosten. Er is één uitzondering dat een geschil wel aan de Huurcommissie kan worden voorgelegd: De huurder kan een toets van de aanvangshuurprijs (dus als hij de woning betrekt) vragen bij de Huurcommissie.
     

  • Wat is tijdelijk verhuur op grond van de Leegstandwet?

    De Leegstandwet geeft de mogelijkheid om leegstaande en te koop staande woonruimte te verhuren. Daarvoor is een vergunning nodig van burgemeester en wethouders van de gemeente waarin de woonruimte is gelegen. De vergunning geldt voor maximaal vijf jaar. 
    De vergunning wordt alleen verleend als: De woonruimte leegstaat en actief te koop wordt aangeboden op internet. 
     

  • Welke woonruimte kan tijdelijke verhuurd worden op grond van de Leegstandwet?

    De volgende categorieën woonruimte kunnen op grond van de Leegstandwet tijdelijk worden verhuurd:
    Particuliere koopwoningen die actief te koop staan middels een verkoopadvertentie op internet. 
     

  • Hoe zit het met de huurbescherming bij het huren op basis van de Leegstandwet?

    Bij tijdelijke (ver)huur op grond van de Leegstandwet zijn de huurbeschermingsbepalingen uit het Burgerlijk Wetboek niet van toepassing. Wel moet de huurovereenkomst voor ten minste zes maanden worden aangegaan en geldt een opzegtermijn van minimaal één maand voor de huurder en minimaal drie maanden voor de verhuurder. De huurovereenkomst stopt automatisch als de vergunning is verlopen. Als in dat geval een verlenging van de vergunning is aangevraagd en er is nog geen beslissing genomen, loopt de huurovereenkomst door.
    In de huurovereenkomst moet duidelijk staan dat het gaat om tijdelijke verhuur op grond van de Leegstandwet, voor welke termijn de vergunning is verleend en welke maximale huurprijs in de vergunning is vermeld.
     

  • Hoe wordt de prijs vastgesteld bij tijdelijke verhuur op basis van de Leegstandswet?

    De kale huurprijs kan niet hoger zijn dan de prijs die in de vergunning van B & W is vermeld. De maximale huurprijs wordt vastgesteld aan de hand van het woningwaarderingstelsel (puntensysteem).


     

Stellenboschlaan

Stellenboschlaan

Tilburg

meer informatie